Sunday, May 20, 2012

Independence Day of Norway, May 17th






Når man som nordmann bor i utlandet, finnes det alltid noen som får tankene til å gå tilbake til moderlandet og de norske tradisjonene. Å være i Paris på en dag som 17 mai er nettopp en slik ting. MEN; for å være helt ærlig så har jeg vel aldri vært noen 17 mai feiringsfanatiker, hvor jeg selv som barn var den første som ville ut av barnetoget. Forutenom russetoget i fjor, så har mitt nærvær ikke vært til stedet i hverken tog på ungsomskolen eller vgs. Jeg har nok vært litt for mye utenfor landegrensen, for mye internasjonal reising er vel kanskje ikke for bra det heller.

Allikevel så må jeg innrømme at en liten pølse og vaffelspisende nordmann med mariusgenser våknet i meg da jeg så feststemte mennesker pyntet i bunad med flagg! Tror det var kombinasjonen av at det hverken var for mye eller for lite feiring, akkurat passe.

Dagen startet med deilig 17.mai frokost, direktesending fra toget i Oslo og nydelig maivær. (Eller rettere sagt, frokostblanding med et youtube klipp fra 17.mai i fjor og litt grått vær egentlig.) Videre gikk turen til en liten by utenfor Paris hvor nordmenn fra distriktet samlet seg for feiring! Etter toget, masjerte vi ned til sjømannskirken hvor det var gjort i stand til hagefest. Det var et veldig hyggelig arrangement, og spennende å snakke med andre norske som bor permanent i Frankrike. Fintfolk var det heller ikke mangel på, med både Thorbjørn Jagland og den norske ambasadøren til stedet. Og dagens kanskje viktigste element var på plass som gjorde dagen til et bedre sted, norske vaffler!

On Thursday, it was the Independence Day of Norway! Usually I'm not so into the celebration like most norwegians do. Maybe I've been to much abrod traveling, ha-ha. But in a matter of fact, being norwegian in Paris on this day felt a little bit special to me. To see the flags and national costumes all around was very nice. After the "parade", all the norwegians went to the norwegian seamens church to celebrate with a gardenparty. And like allways, norwegian waffels made my day!

1 comment:

  1. Ibland önskade jag att svenskar var lite mer som norrmännen när det kommer till att fira sin nationaldag! Men jag antar att det har historiska förklaringar...

    ReplyDelete